muscle car
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Re: muscle car
BigDan a écrit:buicker, tu est mon héros !
je ne me souviens pas meme d`en avoir entendu parler ...
Smockey Yunick était tout un ingénieur !!!!!
quel bonhomme !
je me souviens qu`il avait trafiqué un Fiero aussi ....wrappé d`amiante etc...
Salut
Pourtant ce n'est pas la première fois qu'on en parle sur le forum ABC
ici en 2006
https://tribuneauto.forumactif.com/t2164-302-chevy-hemi?highlight=hemi+302
In Smokey’s book, I think he claimed something like 200 sets of the porcupine heads were cast.
Dans le livre sur Smokey il disent que 200 sets de tête de cochon aurait été faite
Charlie en avait une Camaro avec des têtes comme ca
une 1969 Z/28RS si ma mémoire est bonne
j'ai surement de photos en quelque part
Salutations
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Re: muscle car
en 2006 j`étais pas ici .......
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Re: muscle car
Une pure beauté!
Il on juste faite une ram air v?
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Re: muscle car
je ne savais pas que le RAM AIR V avait un cubage différent ...
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Re: muscle car
BigDan a écrit:je ne savais pas que le RAM AIR V avait un cubage différent ...
Seulement 89 "Ram Air V" ont étés produits en 1970 dans Firebird et GTO et tous des 400ci.
Comment aller chercher 88 pouces cubes avec un 400
http://www.usaperform.com/eagle-rotating-assembly-pontiac-4500x4155-forged-crank-hbeam-flat-1061-p-1611.html
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Re: muscle car
mais pas d`origine , tout de meme .....c`est cela qui m`intriguait ...
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Re: muscle car
BigDan a écrit:je ne savais pas que le RAM AIR V avait un cubage différent ...
Salut
Moi non plus
sauf que ,il en parle ici du L85
il y aurait eu trois version en CID du RA V de Pontiac un 303 un 400 et un 488
les RAM AIR V (5) n'était pas nécéssairement une suite logique au RA IV 400 CID
mais plus une suite au développement de la configuration Tunnel Port
http://mecum.com/auctions/lot_detail.cfm?LOT_ID=CH1009-84985
The Special Projects Group developed three versions of the Ram Air V in displacements ranging from 303 for the Trans Am series to 400 cubic inches for drag racing; only a half-dozen are presently known to exist. Special features included high-flow tunnel-port heads, a forged steel crank, four-bolt mains with added bottom-end webbing, a Holley 4-barrel, aluminum intake and a unique high-rpm camshaft. The 400 cubic inch version cranked out over 500 horsepower, putting it into the same league with Corvette’s legendary L88; at 488 cubic inches, the Ram Air V in this one-of-a-kind Bird generates a reliable 530 horses.
ici il parle du 303 CID pour la serie Trans AM d'un 366 CID pour le NASCAR et d'un 400 pour des GTO de rue
Ram Air V
note: the RA V is an extremely rare package that never made it past crate status!
- 303 C.I.D. for Trans-Am road racing
-- 475-525hp
-- had a short deck 40 lbs. less than the 366/400
-- tunnel port cylinder heads
-- 56cc combusition chambers
-- dual quad intake manifold
-- pressed-in pushrod sleeves
-- forged aluminum pistons
-- 4.125 bore / 2.84 stroke
-- 2.5" crank journals
-- 8000 R.P.M. redline
-- 11 lb. crankshaft balancer (vs. 5 lb. standard)
-- extra deep pulleys
-- steel safety flywheel
- 366 C.I.D. for NASCAR
-- tunnel port cylinder heads
-- 67cc combusition chambers -- pressed-in pushrod sleeves
-- forged aluminum pistons
-- 11 lb. crankshaft balancer (vs. 5 lb. standard)
-- extra deep pulleys
-- steel safety flywheel
- 400 C.I.D. for street GTOs
-- 375hp (street GTO), 355hp (street Trans Am) -- tunnel port cylinder heads
-- 67cc combusition chambers
-- pressed-in pushrod sleeves
-- forged aluminum pistons
-- 11 lb. crankshaft balancer (vs. 5 lb. standard)
-- extra deep pulleys
-- steel safety flywheel
il parle aussi d'un 428 CID Pontiac en RA VI et RA VII
Ram Air VI
- 428 C.I.D.
- meant for drag racing
- single four barrel carburetor
- tunnel port cylinder heads
- 67cc combusition chambers
- 11 lb. crankshaft balancer (vs. 5 lb. standard)
Ram Air VII
- 428 C.I.D.
- meant for drag racing
- dual quad intake manifold
- tunnel port cylinder heads
- 67cc combusition chambers
- 11 lb. crankshaft balancer (vs. 5 lb. standard)
le 400 RA V a été disponible dans des GTO par conversion de concessionnaire
chez Knafel Pontiac dans des version special de GTO les Golden Sabre
environs une douzaine aurait été converti pour l'année 1969
1969 Pontiac GTO Golden Sabre
Royal Bobcat aussi aurait fait au moin une coversion de GTO avec un 400 RA V
celui ci est assez connu
*** sauf qu'il n'y a pas de mention pour un 488 CID dans le deuxième texte
source
http://www.midsizebowties.net/articles/Pontiac_Ram_Air.html
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Re: muscle car
Salut
Ici aussi il en parle du L85 RA V dans un Firebird 1969 qui était a vendre
sauf qu'il n'est pas question de 488 CID dans ce texte mais du 303 du 366 et du 400 CID
http://www.supercars.net/cars/5208.html
Salutations
Ici aussi il en parle du L85 RA V dans un Firebird 1969 qui était a vendre
sauf qu'il n'est pas question de 488 CID dans ce texte mais du 303 du 366 et du 400 CID
http://www.supercars.net/cars/5208.html
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Re: muscle car
le seul que j`ai vu ( Ram Air V ) et pas de mes yeux , est ds le film
"two lane blacktop "
le judge orange ,supposé RA V
"two lane blacktop "
le judge orange ,supposé RA V
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Re: muscle car
BigDan a écrit:le seul que j`ai vu ( Ram Air V ) et pas de mes yeux , est ds le film
"two lane blacktop "
le judge orange ,supposé RA V
Salut BigDan
Dans le film même il parle de 455 RA IV
mais les dialogues de film ne sont pas trop fiable
ici sur un forum intéressant il en parle des GTO du film Two lane Blacktop
avec des photos rare et de la documentation
et il n'est pas question de 400 RA V
http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?p=4353177
je n'ai pas trop suivi encore ce qui se disait
Salutations
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Re: muscle car
Merci 427 copoz de l'info!
Mais reste que la trans am 70 est a mes yeux est une des plus belle voiture jamais construite par GM.
Mais reste que la trans am 70 est a mes yeux est une des plus belle voiture jamais construite par GM.
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Re: muscle car
Salut
Dans un article de plusieurs pages sur le RA V datant de 1987
il donne quelque specifications sur les RA V comme ici a la page 4
dans les specification il disent cast iron block
tandis que sur la Trans Am plus haut le moteur RA 5 est en aluminium
ce serait un moteur expriemental,différent du RA 5 plus connu
un peut comme le 454 LT-2 dont je cherchait des infos l'autre jour
source:
http://www.wallaceracing.com/RAV-story-page1.html
Salutations
Dans un article de plusieurs pages sur le RA V datant de 1987
il donne quelque specifications sur les RA V comme ici a la page 4
dans les specification il disent cast iron block
tandis que sur la Trans Am plus haut le moteur RA 5 est en aluminium
ce serait un moteur expriemental,différent du RA 5 plus connu
un peut comme le 454 LT-2 dont je cherchait des infos l'autre jour
source:
http://www.wallaceracing.com/RAV-story-page1.html
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Re: muscle car
Salut copoz!
481708 est le vrai # de block pour RA V
Le voici ton block en aluminium:
http://books.google.ca/books?id=eT7LT69STO0C&pg=PA114&lpg=PA114&dq=pontiac+ram+air+engine&source=bl&ots=4DvloyTM4e&sig=QPSFU5kxkPC-xZGNl4Gj3S3m00g&hl=fr&sa=X&ei=R_jIT6nwHq716AGs5O0p&ved=0CFoQ6AEwBzgo#v=onepage&q=pontiac%20ram%20air%20engine&f=false
http://www.428gto.com/rav.htm
481708 est le vrai # de block pour RA V
Le voici ton block en aluminium:
From these production numbers; if we assume there are no gaps, there are at least 157 1970 crate RAV motors.
Blocks stamped DS-1941A have RAV characteristics and I believe are the pre production blocks.
There is an aluminum block cast DS-1001 that has RAV characteristics
http://books.google.ca/books?id=eT7LT69STO0C&pg=PA114&lpg=PA114&dq=pontiac+ram+air+engine&source=bl&ots=4DvloyTM4e&sig=QPSFU5kxkPC-xZGNl4Gj3S3m00g&hl=fr&sa=X&ei=R_jIT6nwHq716AGs5O0p&ved=0CFoQ6AEwBzgo#v=onepage&q=pontiac%20ram%20air%20engine&f=false
http://www.428gto.com/rav.htm
Invité- Invité
Re: muscle car
Domtruck a écrit:Salut copoz!
481708 est le vrai # de block pour RA V
Le voici ton block en aluminium:From these production numbers; if we assume there are no gaps, there are at least 157 1970 crate RAV motors.
Blocks stamped DS-1941A have RAV characteristics and I believe are the pre production blocks.
There is an aluminum block cast DS-1001 that has RAV characteristics
http://books.google.ca/books?id=eT7LT69STO0C&pg=PA114&lpg=PA114&dq=pontiac+ram+air+engine&source=bl&ots=4DvloyTM4e&sig=QPSFU5kxkPC-xZGNl4Gj3S3m00g&hl=fr&sa=X&ei=R_jIT6nwHq716AGs5O0p&ved=0CFoQ6AEwBzgo#v=onepage&q=pontiac%20ram%20air%20engine&f=false
http://www.428gto.com/rav.htm
Salut Domtruck
Belle trouvaille
la on commence a y voir plus clair
il est certain qu'on ne voit pas ce genre de moteur a tout les jours
mais sa ne veut pas dire que sa n'existait pas pour autant
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Re: muscle car
Resalut copoz!Domtruck a écrit:Salut copoz!
481708 est le vrai # de block pour RA V
Oups!
Trois # de casting différents pour RA V:
#9792968 :1969 400 Ram Air V
#545887 :1969 400 Ram Air V
#481708 :1970 400 Ram Air V
Tous des 4 bolts mains.
Source: http://www.nookandtranny.com/Info_Pontiac.html
Invité- Invité
Re: muscle car
Domtruck a écrit:Resalut copoz!Domtruck a écrit:Salut copoz!
481708 est le vrai # de block pour RA V
Oups!
Trois # de casting différents pour RA V:
#9792968 :1969 400 Ram Air V
#545887 :1969 400 Ram Air V
#481708 :1970 400 Ram Air V
Tous des 4 bolts mains.
Source: http://www.nookandtranny.com/Info_Pontiac.html
Salut Domtruck
pour les 1970 il parle de 89 de produit dans le livre
mais qu'il n'aurait pas été en production régulière
sa voudrait tu dire au moin 5 casting number différent pour 400 RA V
si on inclut les deux casting en aluminium ?
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Re: muscle car
apparemment celle que je montre serait la seule fait par GM
One very important feature separates this 1970 Pontiac Trans Am from all others: a 488 cubic inch aluminum block Ram Air V engine dyno-rated at 530 horsepower. This engine, designated L85 by Pontiac Special Projects Group, was the culmination of Pontiac’s long-term engine development program that began in the late 1950s and helped fuel the musclecar-era horsepower race in Detroit.
The Special Projects Group developed three versions of the Ram Air V in displacements ranging from 303 for the Trans Am series to 400 cubic inches for drag racing; only a half-dozen are presently known to exist. Special features included high-flow tunnel-port heads, a forged steel crank, four-bolt mains with added bottom-end webbing, a Holley 4-barrel, aluminum intake and a unique high-rpm camshaft. The 400 cubic inch version cranked out over 500 horsepower, putting it into the same league with Corvette’s legendary L88; at 488 cubic inches, the Ram Air V in this one-of-a-kind Bird generates a reliable 530 horses.
The only 1970 Trans Am in the world with the factory developmental RA-V engine, the car is built for serious driving, with power steering and brakes, tinted glass and an AM radio. Along with PHS documentation, it comes with all dyno sheets and receipts for the engine build.
One very important feature separates this 1970 Pontiac Trans Am from all others: a 488 cubic inch aluminum block Ram Air V engine dyno-rated at 530 horsepower. This engine, designated L85 by Pontiac Special Projects Group, was the culmination of Pontiac’s long-term engine development program that began in the late 1950s and helped fuel the musclecar-era horsepower race in Detroit.
The Special Projects Group developed three versions of the Ram Air V in displacements ranging from 303 for the Trans Am series to 400 cubic inches for drag racing; only a half-dozen are presently known to exist. Special features included high-flow tunnel-port heads, a forged steel crank, four-bolt mains with added bottom-end webbing, a Holley 4-barrel, aluminum intake and a unique high-rpm camshaft. The 400 cubic inch version cranked out over 500 horsepower, putting it into the same league with Corvette’s legendary L88; at 488 cubic inches, the Ram Air V in this one-of-a-kind Bird generates a reliable 530 horses.
The only 1970 Trans Am in the world with the factory developmental RA-V engine, the car is built for serious driving, with power steering and brakes, tinted glass and an AM radio. Along with PHS documentation, it comes with all dyno sheets and receipts for the engine build.
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Re: muscle car
Salut
D'autre informations en provenance d'ici
Read more: http://www.highperformancepontiac.com/features/hppp_1001_1970_pontiac_trans_am/viewall.html#ixzz1wb43jiT2
http://www.highperformancepontiac.com/features/hppp_1001_1970_pontiac_trans_am/viewall.html
Salutations
D'autre informations en provenance d'ici
About 10 blocks made it out of the factory before the program ended. According to Alex Hiller, a former Pontiac prototype technician, approximately 100 of these blocks were cast at the factory, though most were scrapped due to cracking of bores and mains during testing. Head sealing was also a problem, particularly with the larger bore sizes. A racing boat engine he built using the same block came apart in a similar fashion. Former Pontiac Special Projects Engineer Tom Nell confirmed that 10 blocks made their way to Sevakis before Special Projects was closed down. He lost track of them after that and ended up leaving Pontiac altogether, opening a successful bike shop in the suburban Detroit area.
It doesn't appear that Sevakis actually delivered more than one or two finished blocks to customers, as at least six unmachined units have popped up over the years. A fully-prepped block was pictured in an Aug. '72 Car Craft article, however.
source:highperformance PontiacGreg managed to hunt down one of those unmachined blocks (casting date January 7, 1972) and purchased it from Pontiac Heaven's Steve Barcak. It was in exactly the same shape as when it was popped out of the mold, so it was sent to Kauffman Racing Equipment, who fully machined the block, which was then treated to a special salt bath to preserve the aluminum. The bores were sleeved to a final bore size of 4.155 inches. The sleeves actually correct the majority of the cracking problems originally experienced during testing, as the cracks generally originated in the bore area and quickly spread.
Read more: http://www.highperformancepontiac.com/features/hppp_1001_1970_pontiac_trans_am/viewall.html#ixzz1wb43jiT2
http://www.highperformancepontiac.com/features/hppp_1001_1970_pontiac_trans_am/viewall.html
DS 1001 casting number identifies it as a late prototype piece-a factory casting number would then be assigned to the production version, which in this case, never came
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Re: muscle car
Salut
Je ne comprend pas tout de ce qui est écrit dans tout ces texte en anglais
il y a t'el deux moteur RA V aluminium 70 différent dans l'histoire
celui qui est dans la Trans AM 1970 1/2 et celui que le gars montre dans ces bras
et qui pèse 94 livres
un des block aurait un casting date 1972
Read more: http://www.highperformancepontiac.com/features/hppp_1001_1970_pontiac_trans_am/viewall.html#ixzz1wjUIH0qh
Salutations
Je ne comprend pas tout de ce qui est écrit dans tout ces texte en anglais
il y a t'el deux moteur RA V aluminium 70 différent dans l'histoire
celui qui est dans la Trans AM 1970 1/2 et celui que le gars montre dans ces bras
et qui pèse 94 livres
un des block aurait un casting date 1972
de Greg managed to hunt down one of those unmachined blocks (casting date January 7, 1972) and purchased it from Pontiac Heaven's Steve Barcak
Read more: http://www.highperformancepontiac.com/features/hppp_1001_1970_pontiac_trans_am/viewall.html#ixzz1wjUIH0qh
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Re: muscle car
Ça a l'air d'avoir été un projet qui a avorté car il aurait coûté trop cher pour l'époque...
C'est ici que ça a chié
With a price tag of $2,000 for a complete block with main caps back in '72-'73, they were far too expensive to be commercially viable. That was a serious chunk of change back then, about $10,000 in today's money, according to the Consumer Price Index inflation calendar.
C'est ici que ça a chié
About 10 blocks made it out of the factory before the program ended. According to Alex Hiller, a former Pontiac prototype technician, approximately 100 of these blocks were cast at the factory, though most were scrapped due to cracking of bores and mains during testing.
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Re: muscle car
Domtruck a écrit:Ça a l'air d'avoir été un projet qui a avorté car il aurait coûté trop cher pour l'époque...With a price tag of $2,000 for a complete block with main caps back in '72-'73, they were far too expensive to be commercially viable. That was a serious chunk of change back then, about $10,000 in today's money, according to the Consumer Price Index inflation calendar.
C'est ici que ça a chiéAbout 10 blocks made it out of the factory before the program ended. According to Alex Hiller, a former Pontiac prototype technician, approximately 100 of these blocks were cast at the factory, though most were scrapped due to cracking of bores and mains during testing.
Salut Domtruck
A tu vu une place ou il disent que cette Trans AM est sortie de compagnie avec ce moteur 488 RA V all aluminium
ils disent quel est PHS documenté ,sauf que sa dit quoi exactement
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Re: muscle car
Non!
D'après ce que je lis:
C'est la continuité d'un projet avorté chez Pontiac, il aurait sûrement voulue mettre son moteur dans un GTO mais...
D'après ce que je lis:
When it came time to find a car for this unique powerplant, the decision to move away from the GTO Judges he was so familiar with was bolstered by the handling advantage that having 100 pounds less on the nose would bring to a Trans Am. After searching for an early Second-Generation Firebird, he happened on this 68,000-mile original example in December 2008 on, you guessed it, eBay. It was in very good original condition, but the factory-installed engine was long-gone, making it a perfect recipient for this exotic piece of Pontiac history.
C'est la continuité d'un projet avorté chez Pontiac, il aurait sûrement voulue mettre son moteur dans un GTO mais...
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Re: muscle car
Dans cet article ça dit que cette trans am 70½ a un moteur fait en 1972 que le gars a acheté sur ebay.
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Re: muscle car
La camaro 1967 convertible Cherokee
Transformé chez Mitchel's GM design center ou on a mis des pare-chocs séparé style Corvette et un aileron. Puis un capot de fibre de verre fait main avec un scoop en plexis-glass ou on peut voir les tubes sur les 4 carburateurs Webber et un tachimetre de Firebird.
Cote moteur un 396 Mark IV de 375 HP soit la pre production du L78. Avec l'intake Moon CanAM en aluminium et les carbus Webber on peut ajouter 50 HP.
Des roues style Turbines 15x6 avec pneus Firestone a ligne rouge et un interieur noir custom completait le tout.
396/400+ HP Mark IV L78 Big-Block
- 4 x 48mm Weber downdraft carbs avec ram tubes
- Moon aluminum Can-Am intake
- transmission automatique Turbo Hydra-Matic 400
- 12-bolt Positraction
- Frein à disque J52 à l'avant
- Shok Koni à l'avant AC Delco à l'arrière
- Power steering
- Capot de fibre de verre Custom
- Special “ducktail” rear-spoiler
- Hood-mounted tachometer
- Clear Plexiglas Hood Scoop
- Driving lights
Transformé chez Mitchel's GM design center ou on a mis des pare-chocs séparé style Corvette et un aileron. Puis un capot de fibre de verre fait main avec un scoop en plexis-glass ou on peut voir les tubes sur les 4 carburateurs Webber et un tachimetre de Firebird.
Cote moteur un 396 Mark IV de 375 HP soit la pre production du L78. Avec l'intake Moon CanAM en aluminium et les carbus Webber on peut ajouter 50 HP.
Des roues style Turbines 15x6 avec pneus Firestone a ligne rouge et un interieur noir custom completait le tout.
396/400+ HP Mark IV L78 Big-Block
- 4 x 48mm Weber downdraft carbs avec ram tubes
- Moon aluminum Can-Am intake
- transmission automatique Turbo Hydra-Matic 400
- 12-bolt Positraction
- Frein à disque J52 à l'avant
- Shok Koni à l'avant AC Delco à l'arrière
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